Pages

Teruntuk saudaraku di negeri seberang

Saudaraku fillah, manusia adalah makhluk lemah, sangat perlu pertolongan Allah di segala urusan. kita tidak dapat mengetahui perkara ghoib, masa depan adalah perkara yang kita tidak mengetahuinya dengan pasti,  maka kita disyari'atkan berdoa dan bertawassul dengan asma' dan sifat Nya agar kita memperoleh kebaikan dunia dan akhirat.

Semoga antum dalam memutuskan pilihan, itu merupakan pilihan yang terbaik bagi masalah dunia dan juga kebaikan bagi agama, tidak saja bagi antum seorang tapi membawa maslahat bagi keluarga. (Ali Imran, 3: 159), jika kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkal lah kepada Allah.


Alhamdulillah, dengan kejadian ini, antum dapat mengerjakan shalat istikharah. Setelah menentukan pilihan, lakukan shalat istikharah, kemudian berdoa (sebagaimana yg terdapat di dalam buku doa dan wirid ustadz yazid), kemudian lakukanlah pilihan tadi... Jika pilihan itu baik bagi antum, maka PASTI Allah mudahkan. Jika itu membawa keburukan bagi antum, maka PASTI Allah palingkan antum dari pilihan tersebut dan diberikan kemudahan untuk memperoleh kebaikan di tempat lain.

Tidak akan menyesal orang yang meminta pilihan (istikharah) kepada al-Khaliq, bermusyawarah dengan makhluk dan teguh dalam perkaranya.

Terakhir, "tidak akan kecewa orang yang menggantungkan diri dan berharap kepada Allah"

Barakallahu fiikum..
 

0 comments: